Невпинний потік скрапленого газу російського походження в Україну вбиває попит на постачання неросійського газу й загрожує стабільності українського ринку пального. З таким застереженням у посольство України у Польщі звернулася польська дочірня структура одного з найбільших міжнародних трейдерів.
За інформацією з ринку, найбільшим хабом з конверсії російського LPG у європейський, який потім через Польщу відвантажується в Україну, лишається Латвія. Для цього недобросовісні трейдери підробляють документи. Посольство Польщі у Латвії також є серед адресатів звернення.
«Процес все ще виконується двома способами: а) він надходить безпосередньо з латвійським сертифікатом походження в Україну, б) він прямує до Польщі з латвійським сертифікатом походження, де зазвичай змішується з іншими російськими вантажами й має походження з ЄС, а потім експортується в Україну. Це часто відбувається через експорт з латвійських портів до польського порту у Гдині», — йдеться у листі.
Згідно з даними учасників ринку, за 27 днів з Польщі в Україну надійшло 27 тис. т скрапленого газу, що має фальшиве походження з Латвії чи ЄС, що складає 65% від загального обсягу імпорту з території Польщі.
«Ми чули, що найбільшим «виробником» і продавцем латвійського LPG, виготовленого з російських вантажів, є компанія Latvijas Propana Gase. Змішування однакових кодів CN ніколи не змінює походження на LV, тоді як UE можна отримати лише для вантажу, виготовленого/змішаного із зовнішніх компонентів у EU. Обидва випадки тут не виконуються», — йдеться у листі й наводиться посилання на відповідні статті Митного кодексу ЕС.
Автор листа звертає увагу української сторони на потребу кращої перевірки партій з походженням UE або LV, що надходить з Польщі: «Деякі з них, напевно, не можуть забезпечити підтвердження повного ланцюжка походження. Згідно з інформацією з ринку, є велика ймовірність, що таке походження надають українській митниці Bialchem, Evicor, Pakar, Barter. Деякі з цих компаній належать російським та/або білоруським організаціям/приватним особам!».
Трейдер зазначає, що поточна ситуація робить ринок України вкрай вразливим для дій росії. «Уявіть, що завтра припинять експорт (російського газу — ek). Усі країни ЄС намагатимуться забезпечити ресурси й логістику для власних ринків. Компанії, які зазвичай постачають вам LPG, не розширюють свої можливості імпорту неросійських вантажів», — пише трейдер. З його слів, деякі польські компанії, що не працюють з російським ресурсом, уже відмовляються від оренди вагонів для залізничних постачань в Україну, оскільки на ці послуги немає достатнього попиту.
«Це означає, що Україна може зіткнутися з дефіцитом LPG. Ми пропонуємо вжити заходів до зими і перекрити російські вантажі за вашим бажанням, а не тоді, коли це вирішить росія», — йдеться у зверненні.
Нагадаємо також, що ще одним джерелом постачань російського газу в Україну є імпорт псевдоказахстанського газу з оренбурзького ГПЗ. Підприємство постачає через трейдера Vixon Gas ресурс із казахстанським сертифікатом походження. Через специфіку законодавства сертифікат походження на цей ресурс видає ТПП або митниця Казахстану, а не росії.