Санкції проти продажу нафти росії все більше ставлять у невигідне становище тих нафтопереробників, які більше не можуть купувати нафту виробника ОПЕК+.
Відповідно до даних про справедливу вартість, зібраних Bloomberg, у частинах Азії, де російська нафта більше не входить до меню через санкції, нафтопереробні заводи зараз майже не отримують прибутку від переробки близькосхідних барелів.
Падіння, викликане слабким попитом і розширенням переробних потужностей, призвело до того, що деякі заводи в регіоні з найбільшим споживанням нафти в світі обмірковують плани скоротити виробництво палива. Існують також припущення, що незабаром скорочення можуть відбутися в Європі.
Але картина зовсім інша для нафтопереробних заводів в Індії та Китаї, які все ще купують нафту зі знижкою в росії та інших країнах, таких як Іран і Венесуела. Відповідно до даних, зібраних Bloomberg, ціна нафти, що постачається до Індії із західної росії, приблизно на 9 доларів за барель дешевша, ніж дубайська сира нафта, яка є еталоном на Близькому Сході. Бочки з емірату також будуть дорожчими для нафтопереробних заводів, оскільки ціна Дубая не включає транспортування вантажів.
Згідно з даними OilChem, у Китаї теоретична норма прибутку для незалежних переробників країни, також відомих як чайники, незначно змінилася щотижня на рівні 825 юанів за тонну, або близько 16 доларів за барель, за останні доступні дані за 14 квітня. Це більш ніж удвічі більше, ніж на початку січня.
«Чайники отримують прибуток, використовуючи значну знижку на нафту з росії та Ірану», — сказав Цзянан Сун, лондонський аналітик Energy Aspects Ltd.
У березні Китай збільшив переробку до рекорду, а Energy Aspects прогнозує збільшення імпорту сирої нафти в цьому та наступному місяцях.
За даними уряду, у квітні-грудні минулого року два найбільші державні нафтопереробні підприємства країни зафіксували валову маржу переробки понад 20 доларів США за барель, різке зростання щонайменше на 150% порівняно з попереднім фінансовим роком. Цьому сприяє приплив знижених барелів.
Минулого місяця Китай отримав найбільший обсяг нафти з росії за всю історію, свідчать дані митниці. Відповідно до даних відстеження танкерів, зібраних Bloomberg, Індія також продовжила імпортувати найбільшу кількість основного в росії сорту Urals у тому ж місяці.
У той час як нафтопереробники європейського блоку були змушені скоротити закупівлі російської сирої нафти, їхній імпорт нафтопродуктів з Індії та Китаю різко зріс, що ще більше знизило маржу.
Згідно з даними аналітичної компанії Kpler, у середньому близько 363 000 барелів чистих нафтопродуктів щодня доставлялося в регіон із двох азіатських економік у грудні-квітні, що майже втричі більше, ніж у 2021 році.
«Те, що відбувається далі, вплине на попит на нафтопродукти та ціни на них», — сказав Джованні Стауново, аналітик UBS Group AG.