Російський LPG стає на заваді постачань в Україну

На початку березня ціни скрапленого газу на основних напрямках постачань не зазнали суттєвих змін. Може здаватися, що ситуація стабільна, але насправді відбуваються важливі зміни.

Протягом останніх кількох місяців український ринок заполонив дешевий російський газ, що їде з польських та балтійських терміналів. За оцінками enkorr та учасників ринку, у третій декаді лютого частка російського продукту в загальному обсязі імпорту складає приблизно 70%.

Трейдери вважають, що обсяги перевалки СВГ у балтійських терміналах досягли технологічного максимуму, тому ймовірно подальшого зростання відвантажень продукту з цих базисів не відбуватиметься. Кілька компаній повідомило про припинення закупівель імпортного ресурсу через неможливість придбати газ неросійського походження за конкурентними цінами.

«Ми із задоволенням купували б європейський чи американський газ. Але нажаль наше сумлінне ставлення до закупівель не покриє збитки», — коментує ситуацію трейдер з Києва.

«Наша компанія фактично припинила укладання угод на придбання імпортного продукту, зараз ми зосередились на закупівлі газу українського виробництва», — каже учасник ринку з Полтави.

Співрозмовник зазначає, що зараз немає великого сенсу везти газ сумнівного походження з Польщі або Литви, оскільки на електронних аукціонах ресурс з урахуванням вартості доставки можна придбати ненабагато дорожче.

«Всі поставки імпортного ресурсу не російського походження у лютому фактично зупинились. Все що довозимо законтрактовано ще в грудні-початку січня. Нових контрактів не укладаємо. Ринок знов повністю залежить від росії. Ціноутворення повністю на їх стороні. Реакціії з боку державних органів немає, ми втратили час та ініціативу. А низький сезон — найкращий час для структурування ринку. Тепер чекаємо дефіціту десь у квітні, росту цін і хаотичної реакції держустанов з пошуком винних. Нічого нового. Нуль змін», — констатує керівник групи GT Владислав Колодяжний.

Цього тижня угоди на продаж автомобільних партій ПБТ з польських та балтійських терміналів укладались в діапазоні $623-710/т з урахуванням вартості доставки до українського кордону.

За словами учасників ринку, ціни СВГ у Польщі та країнах Балтії фактично досягли паритету, тому різниця полягає лише у відстані, яку доведеться подолати, щоб привезти продукт. Проте окремі компанії намагаються підвищити ціни реалізації через зростання котирувань ПБТ на білоруско-польському кордоні у другій половині лютого.

Залізничні партії газу цього тижня було продано по $710-800/т на умовах DAP Ізов та DAP Ягодин, це на $80-90 дорожче за автомобільні партії, проте такі угоди складають невелику частку у структурі закупівель компаній.

На початку тижня алжирська компанія Sonatrach оголосила ціни реалізації скрапленого газу у березені. Вартість пропану зменшилася на $80/т до $640/т, бутану зросла на $50/т до $690/т. Проте ціни на румунському ринку поки що не зазнали змін. Представник компанії-оператору LPG-терміналу у Галаці повідомив enkorr, що автомобільні партії ПБТ пропонуються по $780-790/т.

З початку року посилюється вплив постачань скрапленого газу на ситуацію в чорноморському регіоні. У лютому «Сибур» відновив продажі СВГ через Тамань, минулого місяця компанія відвантажила до порту майже 7 тис. тонн продукту. У березні російський виробник планує відправити до Тамані близько 19 тис. тонн газу.

Трейдери відмічають, що ціни продажу російського газу на не підпорядковуються загальноприйнятому ціноутворенню. «Раніше ціна у чорноморських портах рф складала +$20-50 до Сонатраку, а зараз все інакше, бо найближчі нетбеки у росіян сміхотворні», — розповідає один з учасників ринку.

Источник